Praktik
*The internship positions below are available for Danish citizens or persons with a long-term connection to Denmark who are in the process of a relevant higher education and have acquired a bachelor's degree.
Den danske ambassade i Bukarest søger hvert år to praktikanter til forårssemestret og to praktikanter til efterårssemestret. Du kan læse mere om ambassadens praktikpladser nedenfor.
Praktik på den
danske ambassade i Bukarest
Et praktikophold i
den danske udenrigstjeneste byder på masser af lærerige oplevelser og giver dig
mulighed for at få indblik i dansk diplomati samt prøve dine kompetencer af i
et internationalt miljø. Som praktikant på den danske ambassade i Bukarest vil
du endvidere få indblik i de politiske og kulturelle dynamikker, der præger
indenrigs-, udenrigs-, handels- og sikkerhedspolitikken i et land som Rumænien.
Rumænien blev medlem
af NATO og EU i 2004 hhv. 2007 og står fortsat – trods mærkbare fremskridt –
over for krævende udfordringer. Som en del af NATO’s østlige flanke ved
Sortehavet og som naboland til både Ukraine og Republikken Moldova er udenrigs-
og sikkerhedspolitik tydeligt vigtigt for Rumænien.
I disse år modtager Rumænien
historiske milliardbeløb i genopretningsstøtte fra EU, som blandt andet skal gå
til grøn omstilling, digitalisering, sundhed samt andre sektorer med relevans
for både den danske udenrigstjeneste og for danske virksomheder. Udbetalingerne
afhænger imidlertid af, at Rumænien når af en række delmål for reformer, hvoraf
flere har vist sig politisk udfordrende.
Efter et tumultarisk
år i Rumænien med valg til alle politiske niveauer – inklusiv en bredt omtalt
annullering af præsidentvalget i december – går Rumænien endnu en interessant
og udfordrende tid i møde med omfattende, nødvendige og svære økonomiske reformer.
Hertil kommer en række øvrige, komplekse, politiske problemstillinger relateret
til bl.a. øget bekæmpelse af korruption, indsatser på retsstatsområdet, fokus
på selvforsyning af vedvarende energi samt styrkelse af forsvarssamarbejdet og
-industrien.
Ambassaden i
Bukarest har to praktikpladser:
- Praktikant til Politisk-økonomisk
afdeling (Ref.nr. POL-1)
- Praktikant til Handelsafdelingen (Ref.nr.
TC-1)
Som praktikant i
Politisk-økonomisk afdeling vil du blive inddraget i det daglige arbejde
inden for politik og ’public diplomacy’. Afhængigt af din baggrund og dine
ønsker vil dit arbejde kunne omfatte research i rumænske positioner til brug i
indberetninger til Udenrigsministeriet og den øvrige centraladministration,
deltagelse i møder og konferencer, hjælpe i sager om aktindsigt og understøtte arbejdet i ambassadens konsulære afdeling. Du
vil også deltage aktivt i ambassadens ’public diplomacy’-arbejde, herunder
vores SoMe-indsats. Derudover kan diverse ad-hoc opgaver, såsom besvarelse af henvendelser,
revidering af ambassadens vejledninger og opdatering af ambassadens hjemmeside,
forventes.
Som praktikant i
handelsafdelingen vil du indgå i det daglige arbejde med makroøkonomi og dansk
handelsfremme i Rumænien. Du kommer til at bidrage til analyseaktiviteter for
danske virksomheder, herunder markedsresearch, partneridentifikation og
sektoranalyser. Som praktikant vil du også bistå ved deltagelse i møder,
konferencer samt ved eventuelle delegations- og ministerbesøg. Afhængig af dine kvalifikationer
vil der ligeledes være mulighed for mere dybdegående analyser af økonomiske og
handelspolitiske forhold samt konkrete markedsbarrierer eller -muligheder i
Rumænien. Derudover kan diverse ad-hoc opgaver, såsom besvarelse
af henvendelser, kontakt til danske virksomheder, revidering af ambassadens
vejledninger og opdatering af ambassadens hjemmeside, forventes.
Generelt vil du som praktikant indgå som en integreret del af ambassadens
arbejde. Vi lægger vægt på, at du som praktikant får mulighed for at sætte dit
eget præg på opgaverne alt efter dine interesser og kompetencer, og du vil
undervejs i forløbet modtage konstruktiv feedback og sparring, herunder fra din
tildelte vejleder på ambassaden.
Varighed og
ansøgningsfrister
Vi søger praktikanter to gange årligt, og
praktikopholdet er på seks måneder.
Forårsholdet: 1. februar – 31. juli
- Deadline for ansøgning er den 10.
september året forinden
Efterårsholdet: 1. august – 31. januar
- Deadline for ansøgningen er den 10.
marts samme år
Krav
Du skal være studerende og under hele praktikopholdet
være tilmeldt en højere uddannelsesinstitution på bachelor- eller
kandidatniveau. Hvis du er udenlandsk statsborger, skal du have boet i Danmark
i mindst 3 år på ansøgningstidspunktet, have fast bopæl i Danmark og under hele
praktikopholdet være indskrevet på et studie på en højere læreanstalt i
Danmark.
Det er en
betingelse, at du kan sikkerhedsgodkendes af de danske myndigheder, og at du
opretholder din sikkerhedsgodkendelse under hele praktikopholdet. Der vil blive
indhentet referencer i forbindelse med sikkerhedsgodkendelsen.
Vi gør opmærksom på,
at man kun kan have ét praktikophold i den danske udenrigstjeneste.
Kvalifikationer
Vi leder efter
studerende med gode analytiske evner, gå-på-mod og et stort engagement samt en
nysgerrig, kreativ, åben og positiv tilgang til opgaveløsningen. Du må meget
gerne komme med gode eksempler på disse kvalifikationer i din ansøgning.
Derudover forventer vi, at du har gode dansk- og engelskkundskaber samt
kendskab til MS Office Package (PowerPoint, Outlook, Excel og Word).
Opholdet skal
bidrage til din uddannelse og vil foregå under vejledning af en akademisk
medarbejder. Vi anbefaler, at du, inden du søger om et praktikophold,
undersøger, hvilke akademiske krav din uddannelsesinstitution stiller til dig i
forbindelse med et praktikophold.
Ferie og
arbejdstid
Arbejdstiden er i gennemsnit 37 timer ugentligt (inkl.
frokostpause). Du optjener 2,08 feriedage pr. måneds praktik svarende til 12,5
dag i løbet af dit 6-måneders praktikophold. Hvis dit studie forlanger, at du
skriver en større akademisk opgave i forbindelse med dit praktikophold, vil du
desuden kunne få visse skrive-fridage (antallet fastsættes af repræsentationen
baseret på krav til omfang og kompleksitet af opgaven, men vil aldrig kunne
overstige 10 dage).
Bolig og
forsikringer
Du er selv ansvarlig for at finde bolig og afholde
alle udgifter forbundet hermed. Du skal endvidere for egen regning tegne
forsikring, der dækker hjemrejse ved sygdom og død samt ansvar uden for
arbejdstider.
Refusion af visse
udgifter
Praktikopholdet er ulønnet, men der ydes en
kompensation på kr. 4.000 pr. måned til dækning af dokumenterede udgifter
til logi, transport, forsikring eller andre udgifter, der knytter sig til
praktikopholdet.
De fleste
praktikanter vil desuden have mulighed for at medtage deres SU, men det bør du
selv søge afklaret med Styrelsen for Videregående Uddannelser.
Hvordan ansøger
man?
Du søger
praktikophold på den danske ambassade i Bukarest ved at udfylde og indsende et
elektronisk ansøgningsskema – klik
her. Linket er aktivt fra den 10. august til den 10. september 2025.
Deadline for
ansøgning er den 10. september 2025.
I ansøgningsskemaet
bliver du bedt om at angive dine prioriteter. Her skal du vælge det relevante
referencenummer, der er angivet ud for hver praktikantstilling. Du kan kun søge
praktikantstillinger på den danske ambassade i Bukarest via
ovenstående link og kun anvende de ovenfor angivne referencenumre. Hvis du
– parallelt hermed – ønsker at søge praktikantstillinger på andre
repræsentationer, skal du gå til deres hjemmesider, og søge via deres ansøgningslink.
Når du ansøger om en
praktikantstilling, skal du uploade CV, motiveret ansøgning og eksamensbevis/-karakterer.
Herudover kan du vælge at uploade andre relevante dokumenter, f.eks. udtalelse
fra arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution, hvis du mener, det har relevans
for din ansøgning.
Din motiverede
ansøgning bør max. fylde én side, skrives på hvidt papir, og den bør indeholde
en beskrivelse af, hvorfor du ønsker et praktikophold, hvad du gerne vil have
ud af praktikopholdet, og hvad du har af relevant erfaring og færdigheder
(gerne også på sprogområdet) ift. den konkrete praktikantstilling.
Hvis du har
spørgsmål til praktikophold på den danske ambassade i
Bukarest, er du velkommen til at kontakte souschef Christoffer Jansø på [email protected].
Vi glæder os til at modtage din ansøgning!